Förnyat däckavtal med Michelin -nu även med automatisk däckscanning

Nyheter

Förnyat däckavtal med Michelin -nu även med automatisk däckscanning


Powder-Trans koncernen har ingått ett nytt flerårigt avtal med Michelin om miljöoptimerade däck till sina fordonsekipage. Utöver den omfattande uppföljningen och servicen som redan ingick i det tidigare avtalet har Michelins första automatiska utrustning för däckscanning av tunga fordon installerats vid Powder-Trans terminal i Lundo.


Fredrik Blomqvist från Powder-Trans, Joni Isorinne från Michelin, Juha-Pekka Palin från Michelin och Tero Viitanen från Powder-Trans har rott i land ett avtal som gör transporterna säkrare och samtidigt minskar miljöpåverkan.

Powder-Trans har redan sedan fyra år tillbaka erfarenhet av Michelins tjänster och service, som innebär ett effektivt och bekvämt helhetspaket för kunden, och minskar samtidigt däckslitage och miljöpåverkan. 

Det nya avtalet omfattar såsom tidigare alla behövliga däckbyten, uppföljning, rapportering och framför allt optimering av användningen och slitaget. I samarbetet ingår även en kontinuerlig uppföljning av rätt val av råmaterial och möjligheter att bättre optimera däckets livslängd. Tillsammans utvärderar avtalsparterna olika lösningar för att till exempel uppnå bättre bränsleekonomi, transportkapacitet och hållbarhet på däcken. För Michelin innebär det fortsatta samarbetet dessutom att man får viktiga data från de nordiska landsvägarna och väderförhållandena, data som i sin tur används för forskning och produktutveckling av framtida gröna sätt att förflytta sig. Samarbetet är viktigt för Powder-Trans eftersom flera miljö- och trafiksäkerhetsaspekter beaktas, i allt från råmaterial och tillverkning till återvinning av däcken. 

Den stora nyheten i det nya avtalet är att Michelins första automatiska däckscanning för tunga fordon tas i bruk i Finland när den nya anläggningen nu finns inne på Powder-Trans terminalområde. Nu kan ekipagen i samband med besöken i terminalen bara med att köra över sensorerna på marken i den automatiska anläggningen få exakta slitageuppgifter på samtliga däck och uppgifterna automatiskt införda i databaser och ge direkta uppgifter om behövliga åtgärder. Även de manuella granskningarna med mätinstrument fortsätter också inom ramen för avtalet. En motsvarande anläggning i Helsingborg i Sverige gör samma uppföljning på Powder-Trans fordon i den svenska fordonsflottan. 

Konkret kan den nya anläggningen optimera däckanvändningen i Powder-Trans så att beräknat 16 däckhaverier kan undvikas på årsbasis, vilket är 65 % färre däckhaverier än tidigare. 

När varje däck kan köras mera än tidigare, i praktiken 1,5 mmm djupare på slitytan tack vare den exakta kontrollen, innebär det även 111 ton mindre Co2 utsläpp. Bränsleinbesparingarna är beräknade till c. 1 %.

Enligt beräkningarna kan 16 årliga köruppdrag nu klassas som säkra mot att de tidigare utan de exakta mätningarna kunde vara riskfyllda med tanke på däckens skick.

Detta nya avtal ökar produktiviteten, ger ekonomiska inbesparingar och miljöförbättringar samt ökar trafiksäkerheten, summerar Powder-Trans koncernchef Fredrik Blomqvist det nya avtalets fördelar.


Quick Scan ger aktuell information om alla däck på fordonen.